Das Kolloquium versteht die Renaissance als doppelgesichtigen Projektionsraum: Als Epochenkonzept sowie als Reflexionskategorie, als Zeitraum, in dem wir den Beginn der Moderne lokalisieren und zugleich seine ständig wachsende Fremdheit konstatieren, aber auch als Chance, die für die historischen Wissenschaften zentrale Epochengrenze zwischen Mittelalter und Neuzeit weiter zu dynamisieren. Aus materiellen wie wissenschaftsgeschichtlichen Gründen liegt dabei der Fokus auf dem 14. bis 17. Jahrhundert.

Das Basler Renaissancekolloquium bietet mit thematisch ausgerichteten Veranstaltungen Gelegenheit zum interdisziplinären Gespräch zwischen allen Fächern, die an historischen Transformationsprozessen, Fragen der Traditionsbildung und an der Konstruktion historischer Typologien interessiert sind. Als interdisziplinär ausgerichtete Veranstaltung wird das Basler Renaissancekolloquium vom Departement Geschichte (Susanna Burghartz, Lucas Burkart) und dem Kunsthistorischen Seminar (Andreas Beyer, Markus Rath) getragen; es ist Teil des Angebots der Basel Graduate School of History.

Begründet wurde das Basler Kolloquium im Wintersemester 2005/06 als überregional ausgerichtetes Diskussionsforum und auf Initiative von Prof. Dr. Susanna Burghartz, Prof. em. Dr. Achatz von Müller und Prof. Dr. Andreas Beyer.

Dark Renaissance

While the European Renaissance is typically associated with major artistic, technological, and scientific advancements, their concrete social and political ramifications remain comparatively underexplored. The 51st Basel Renaissance Colloquium will seek to discuss these forgotten sides of Renaissance history: Dark Renaissance invites us to consider the Renaissance as a period of disruption and upheaval. In particular, we propose to focus on three interrelated thematic axes, giving rise to the following lines of questions (among others):

  • Violence & War
    Was there a specific Renaissance brand of violence? Did the re-orientation towards classical antiquity also restore corresponding attitudes towards violent practices? What is the specific Renaissance relationship between warfare and its representation within cultural and aesthetic ideals? Could Renaissance culture even be regarded as an extension of the European Dark Ages, that is, a period particularly prone to violence and violent behaviour as well as socialdecline? How was violence (and its social and political justifications) renegotiated in light of new theological and/ or humanist impulses and moral ideals?
  • Political Culture
    The Renaissance is often thought of as a period of emerging institutions that laid the (theoretical, constitutional, administrative) foundations of the modern state, but can Renaissance political culture truly be regarded as progressive to the wider contemporary experience? To what extent were phenomena such as exile, conspiracy, revolt, and censorship defining characteristics of Renaissance politics and society? How did political actors conceive of political authority and its enforcement, and to what extent was there a conflict between political thought and practice (e.g. Machiavellian vs. humanist ideals; monastic pacifism vs. knightly militarism; miles christianus as a unitary model of political authority combining ecclesiastical and secular elements)?
  • End of Times
    How did the Renaissance experience of mass death (through the technological intensification of warfare, the rapid spread of infectious disease through established trade routes etc.) affect contemporary perceptions of humankind and the cosmos? How did notions of imminent apocalypse define popular imaginations and contemporary scholarly discourse? To what extend did military and pandemic catastrophes trigger cultural shifts in terms of daily practices, modes of artistic expression, theological and philosophical orientations, and/ or political organisation? The meeting is intended to address these and related questions from a multitude of angles, including (but not limited to) visual and material culture, political thought, family and gender, political institutions, mentalities, and/ or social practices. We particularly welcome contributions that cut across the outlined thematic scope by combining perspectives from cultural, social, political, and art history and/ or the history of science and medicine. The meeting will allow for individual presentations of about 30 to max. 40 minutes in length, followed by questions and a final roundtable discussion.

Committee: Prof. Andreas Beyer – Prof. Susanna Burghartz – Prof. Lucas Burkart – Dr. Franz-Julius Morche
Contact: franzjulius.morche@unibas.ch


Veranstaltungsarchiv

BRK50«Renaissance Patterns – Muster der Renaissance»20. Mai 2022Programm 
BRK49«Geologie der Renaissance»23. April 2021Programm 
BRK48«Die Renaissance – eine Begriffsdiskussion»11. Dezember 2020ProgrammBericht
BRK47«African Renaissance»2. Oktober 2020Programm 
BRK46«Gerüstete Renaissance»13. Dezember 2019ProgrammBericht
BRK45«Renaissance Underground»18. Oktober 2019ProgrammBericht
BRK44«Travel, Maps and Ethnography»24. Mai 2019ProgrammBericht
BRK43«Verschleierte Renaissance»14. Dezemer 2018ProgrammBericht
BRK42«Tiere»19. Oktober 2018ProgrammBericht
BRK41«Fashionable Renaissance»10. November 2017ProgrammBericht
BRK40«Reformation und Renaissance»21. April 2017ProgrammBericht
BRK39«Athletische Renaissance – Sport und Jagd in der frühen Neuzeit»28. Oktober 2016ProgrammBericht
BRK38«Renaissance Books - A Mediology»11. März 2016ProgrammBericht
BRK37«Globalizing the Renaissance - New Perspectives»4. Dezember 2015ProgrammBericht
BRK36«Autorenschaft und Person»8. Mai 2015ProgrammBericht
BRK35«Ungleichheiten»6. März 2015ProgrammBericht
BRK34«Körper und Herrschaft»14. November 2014ProgrammBericht
BRK33«Schiffbruch: Erfolgsgeschichten des Scheiterns»3. Oktober 2014ProgrammBericht
BRK32«Fundamente der Moderne»16. Mai 2014ProgrammBericht
BRK31«Talking about Desire - Writing the Renaissance»7. März 2014ProgrammBericht
BRK30«Schauplatz Buch: Vernetzung und Zirkulation»13. Dezember 2013ProgrammBericht
BRK29«Invidia – ein Affekt zwischen Ökonomie und Moral»18. Oktober 2013ProgrammBericht
BRK28«Vermessungen»17. Mai 2013ProgrammBericht
BRK27«Briefgefühle»15. März 2013ProgrammBericht
BRK26«Schöne Gesellschaften? Asymmetrie und Vollkommenheit»14. Dezember 2012ProgrammBericht
BRK25«trading zones – contact zones – entanglement.
Theorien und Konzepte auf dem Prüfstand»
12. Dezember 2012ProgrammBericht
BRK24«Wissensordnungen»25. Mai 2012ProgrammBericht
BRK23«Verzeitlichung»27. April 2012ProgrammBericht
BRK22«Das Wissen der Sammler»2. Dezember 2011ProgrammBericht
BRK21«Renaissance décentrée - dezentrierte Renaissance»7. Oktober 2011ProgrammBericht
BRK20«Epoche - Mythos - Konzept»3. Juni 2011ProgrammBericht
BRK19«Luxuroius Renaissance»1. April 2011ProgrammBericht
BRK18«Konsum und Geschäft - Consumer‘s Renaissance»3. Dezember 2010ProgrammBericht
BRK17«Buchgeld - Die Versprechungen der Hypnerotomachia Poliphili»29. Oktober 2010ProgrammBericht
BRK16«Gelehrtenkultur und Wissenspraxis»28. Mai 2010Programm 
BRK15«Fragile Männlichkeit»10. März 2010ProgrammBericht
BRK14«Räume der Renaissance»13. November 2009ProgrammBericht
BRK13«Renaissance und Religion»25. September 2009ProgrammBericht
BRK12«Körper - Natur - Wissenschaft»12. Dezember 2008ProgrammBericht
BRK11«Renaissancismus»17. Oktober 2008Programm 
BRK10«Das Mittelmeer: Kontakt- oder Konfliktraum?»23. Mai 2008ProgrammBericht
BRK9«Konzil und kulturelle Kommunikation»4. April 2008ProgrammBericht
BRK8«Kulturelle Austauschprozesse in der Renaissance»14. Dezember 2007 ProgrammBericht
BRK7«Renaissance als internationaler Modernisierungsprozess»19. Oktober 2007   ProgrammBericht
BRK6«Die Renaissance der Anderen?»19. April 2007ProgrammBericht
BRK5«Paradigma Antika»8. Dezember 2006Programm 
BRK4«Kunstpatronage: Neue Forschungsperspektiven»22. Juni 2006Programm 
BRK3«Identität und Differenz: Kostüm und Nacktheit»28. April 2006Programm 
BRK2«Die Renaissance und der Norden»27. Januar 2006  
BRK1«Renaissance heute – eine wissenschaftskritische Terrainerkundung»9. Dezember 2005Programm