Das Kolloquium versteht die Renaissance als doppelgesichtigen Projektionsraum: Als Epochenkonzept sowie als Reflexionskategorie, als Zeitraum, in dem wir den Beginn der Moderne lokalisieren und zugleich seine ständig wachsende Fremdheit konstatieren, aber auch als Chance, die für die historischen Wissenschaften zentrale Epochengrenze zwischen Mittelalter und Neuzeit weiter zu dynamisieren. Aus materiellen wie wissenschaftsgeschichtlichen Gründen liegt dabei der Fokus auf dem 14. bis 17. Jahrhundert.
Nächster Termin
Das Basler Renaissancekolloquium bietet mit thematisch ausgerichteten Veranstaltungen Gelegenheit zum interdisziplinären Gespräch zwischen allen Fächern, die an historischen Transformationsprozessen, Fragen der Traditionsbildung und an der Konstruktion historischer Typologien interessiert sind. Als interdisziplinär ausgerichtete Veranstaltung wird das Basler Renaissancekolloquium vom Departement Geschichte (Susanna Burghartz, Lucas Burkart) und dem Kunsthistorischen Seminar (Andreas Beyer, Markus Rath) getragen; es ist Teil des Angebots der Basel Graduate School of History.
Begründet wurde das Basler Kolloquium im Wintersemester 2005/06 als überregional ausgerichtetes Diskussionsforum und auf Initiative von Prof. Dr. Susanna Burghartz, Prof. em. Dr. Achatz von Müller und Prof. Dr. Andreas Beyer.
Veranstalter
Basler Renaissancekolloquium
Departement Geschichte
Hirschgässlein 21
CH-4051 Basel
Tel: +41 61 207 46 66
renaissance@unibas.ch
52. Basler Renaissance Kolloquium - "Renaissance Properties"
The Grotesque Law of Property
Shira N. Brisman - University of Pennsylvania
In the sixteenth century, the word “grotteschi” clung fast to its etymology: grotesque images were “from a grotto,” claiming an origin in a chthonic underneath. When applied to forms circulating in printed compilations in the sixteenth century, “grotteschi” referred to fantastical combinations evocative of antique subterranean decorations. In his Neu Grotteßken Buch, a group of sixty etchings published in 1610, the Nuremberg goldsmith Christoph Jamnitzer presents hybridized creatures as unexpected amalgams of the Five Elements that are shown to be in constant rearrangement. In a page of textual frontmatter to this book, Jamnitzer cites the Imperial Privilege—legitimate for a period of up to five years—that advertises the fee and confiscation that any potential copyists will face if they duplicate his book for profit. This restriction on imitation requires the contriving of scarcity: such a legal designation treats the booklet as a limited edition so that its inventor may earn reward without threat from rivalrous examples. The language of such a deed operates on an analogy that likens the book to the legal category of land from which its laborer may prosper. But this statutory classification is only temporary; after five years’ time, the book will return to a state of being more like fire, water, ether, or air, which are all non-proprietary. These four other elements do not diminish when extended to others and therefore may—or, rather, must—be shared. Using Jamnitzer’s Neu Grotteßken Buch for both the textual material and the images it provides, this talk proposes to study early modern property claims in printed images by focusing not on assertions of authorship but rather on the multiple analogies made in the legal discourse between the protected object and the availabilities of various natural resources.
Patented Inventions of the Italian Renaissance: A New Market for Innovations
Luca Molà - University of Warwick
The talk will provide a general analysis of the phenomenon of patents for inventions in Renaissance Italy, discussing machinery, crafts, and consumer goods. It will focus on the processes followed for the official recognition and appropriation of intellectual property rights on inventions, and the new marketing strategies devised for advertising and selling them, looking also at consumer demand and behaviour. This analysis will then be integrated with a look at the wider European context.
Appropriating Trent: Authorship, Authority, and ‘Copyright’ in the Papal Communication Strategy about the Tridentine Council (1545-1564)
Paolo Sachet - Université de Genève
In assessing which group or institution could rightly present themselves as true heirs to the pristine Apostolic church, the early modern religious debate often revolved around notions of authority and legitimacy. Hardly any contemporary international event triggered as wide a debate as the council held in Trent between 1545 and 1563. At the climax of the European Renaissance and in the wake of the Reformation, the Tridentine assembly prompted a flood of printed material discussing its validity, methodology, and output, with the papacy as the other institution in the eye of the storm. But how did Rome try to stop the tide of harmful propaganda, regain control over the Tridentine legacy, and frame it as the new founding myth of a confessional, anti-Protestant church?
Tackling this question from an unconventional angle, this paper focuses on the editio princeps of the whole corpus of the Tridentine decrees. Issued in Rome in 1564 by the first official papal press, the edition marked the definitive appropriation of the conciliar heritage by Pius IV and his successors. Not only was the curia able to monitor the entire editorial process, but also succeeded in replacing the partial and often partisan editions which had appeared in the previous two decades with a definitive text established in Rome. To achieve this, the Catholic hierarchy ingeniously adapted the legal tools of printing privileges to ensure textual conformity, and exploited the system of local bishops and envoys to distribute the publication throughout Europe.
Veranstaltungsarchiv
BRK51 | «Dark Renaissance» | 2. Dezember 2022 | Programm | Abstracts |
BRK50 | «Renaissance Patterns – Muster der Renaissance» | 20. Mai 2022 | Programm | |
BRK49 | «Geologie der Renaissance» | 23. April 2021 | Programm | |
BRK48 | «Die Renaissance – eine Begriffsdiskussion» | 11. Dezember 2020 | Programm | Bericht |
BRK47 | «African Renaissance» | 2. Oktober 2020 | Programm |
BRK46 | «Gerüstete Renaissance» | 13. Dezember 2019 | Programm | Bericht |
BRK45 | «Renaissance Underground» | 18. Oktober 2019 | Programm | Bericht |
BRK44 | «Travel, Maps and Ethnography» | 24. Mai 2019 | Programm | Bericht |
BRK43 | «Verschleierte Renaissance» | 14. Dezemer 2018 | Programm | Bericht |
BRK42 | «Tiere» | 19. Oktober 2018 | Programm | Bericht |
BRK41 | «Fashionable Renaissance» | 10. November 2017 | Programm | Bericht |
BRK40 | «Reformation und Renaissance» | 21. April 2017 | Programm | Bericht |
BRK39 | «Athletische Renaissance – Sport und Jagd in der frühen Neuzeit» | 28. Oktober 2016 | Programm | Bericht |
BRK38 | «Renaissance Books - A Mediology» | 11. März 2016 | Programm | Bericht |
BRK37 | «Globalizing the Renaissance - New Perspectives» | 4. Dezember 2015 | Programm | Bericht |
BRK36 | «Autorenschaft und Person» | 8. Mai 2015 | Programm | Bericht |
BRK35 | «Ungleichheiten» | 6. März 2015 | Programm | Bericht |
BRK34 | «Körper und Herrschaft» | 14. November 2014 | Programm | Bericht |
BRK33 | «Schiffbruch: Erfolgsgeschichten des Scheiterns» | 3. Oktober 2014 | Programm | Bericht |
BRK32 | «Fundamente der Moderne» | 16. Mai 2014 | Programm | Bericht |
BRK31 | «Talking about Desire - Writing the Renaissance» | 7. März 2014 | Programm | Bericht |
BRK30 | «Schauplatz Buch: Vernetzung und Zirkulation» | 13. Dezember 2013 | Programm | Bericht |
BRK29 | «Invidia – ein Affekt zwischen Ökonomie und Moral» | 18. Oktober 2013 | Programm | Bericht |
BRK28 | «Vermessungen» | 17. Mai 2013 | Programm | Bericht |
BRK27 | «Briefgefühle» | 15. März 2013 | Programm | Bericht |
BRK26 | «Schöne Gesellschaften? Asymmetrie und Vollkommenheit» | 14. Dezember 2012 | Programm | Bericht |
BRK25 | «trading zones – contact zones – entanglement. Theorien und Konzepte auf dem Prüfstand» | 12. Dezember 2012 | Programm | Bericht |
BRK24 | «Wissensordnungen» | 25. Mai 2012 | Programm | Bericht |
BRK23 | «Verzeitlichung» | 27. April 2012 | Programm | Bericht |
BRK22 | «Das Wissen der Sammler» | 2. Dezember 2011 | Programm | Bericht |
BRK21 | «Renaissance décentrée - dezentrierte Renaissance» | 7. Oktober 2011 | Programm | Bericht |
BRK20 | «Epoche - Mythos - Konzept» | 3. Juni 2011 | Programm | Bericht |
BRK19 | «Luxuroius Renaissance» | 1. April 2011 | Programm | Bericht |
BRK18 | «Konsum und Geschäft - Consumer‘s Renaissance» | 3. Dezember 2010 | Programm | Bericht |
BRK17 | «Buchgeld - Die Versprechungen der Hypnerotomachia Poliphili» | 29. Oktober 2010 | Programm | Bericht |
BRK16 | «Gelehrtenkultur und Wissenspraxis» | 28. Mai 2010 | Programm | |
BRK15 | «Fragile Männlichkeit» | 10. März 2010 | Programm | Bericht |
BRK14 | «Räume der Renaissance» | 13. November 2009 | Programm | Bericht |
BRK13 | «Renaissance und Religion» | 25. September 2009 | Programm | Bericht |
BRK12 | «Körper - Natur - Wissenschaft» | 12. Dezember 2008 | Programm | Bericht |
BRK11 | «Renaissancismus» | 17. Oktober 2008 | Programm | |
BRK10 | «Das Mittelmeer: Kontakt- oder Konfliktraum?» | 23. Mai 2008 | Programm | Bericht |
BRK9 | «Konzil und kulturelle Kommunikation» | 4. April 2008 | Programm | Bericht |
BRK8 | «Kulturelle Austauschprozesse in der Renaissance» | 14. Dezember 2007 | Programm | Bericht |
BRK7 | «Renaissance als internationaler Modernisierungsprozess» | 19. Oktober 2007 | Programm | Bericht |
BRK6 | «Die Renaissance der Anderen?» | 19. April 2007 | Programm | Bericht |
BRK5 | «Paradigma Antika» | 8. Dezember 2006 | Programm | |
BRK4 | «Kunstpatronage: Neue Forschungsperspektiven» | 22. Juni 2006 | Programm | |
BRK3 | «Identität und Differenz: Kostüm und Nacktheit» | 28. April 2006 | Programm | |
BRK2 | «Die Renaissance und der Norden» | 27. Januar 2006 | ||
BRK1 | «Renaissance heute – eine wissenschaftskritische Terrainerkundung» | 9. Dezember 2005 | Programm |